Frågeställning/tes.
Skulle man kunna bygga stora städer helt utan biltrafik?
Skulle man kunna bygga stora städer helt utan biltrafik?
Hur gör man då? Vem bestämmer allt? Ska hantverkare få köra bil? Eller taxi bilar? Det kanske inte måste vara helt bilfritt. Målet kanske kan vara att i det stora hela bygga flera sociala mötesplatser och att göra det lättare för människan ta sig omkring i staden utan bil. Kanske borde man skattefinansiera kollektivtrafiken och se till att det straffar sig lite om man bidrar till miljöförstöring.
Fördelar: Renare luft i staden. Man kan skapa ett 5km/h anpassat samhälle och därav slopa alla tråkiga, gråa, höga, fula, turbulensskapande, stressframkallande byggnader och istället bygga estetiskt tilltalande såväl som praktiska byggnader, där man anpassar arkitekturen till det som byggnaden ska användas till.
Nackdelar: Man skulle behöva bygga enorma parkeringsanläggningar utanför staden. Människor som är ”bundna” till sina bilar skulle behöva anpassa sig till kommunaltrafiken, det innebär en börda och missnöje skulle råda hos många invånare. Det skulle också innebära att man skulle behöva skärpa kommunaltrafiken och eventuellt vidga den. Man ska kunna ta sig från punkt A till punkt B och inte behöva oroa sig för förseningar. Sen om det är en nackdel eller inte kan man ju spekulera kring. Samt att utsläppen skadar våra gamla byggnader, det är kulturarv som försvinner på grund utav den girige svensken.
Man kan t.ex. ta utrymme på vägar från bilarna, och ge det till fotgängare, cyklister, spårvagnar och bussar. När bilisterna har färre filer så kan man sänka hastighetsgränsen till 30 och det bidrar till ett jämnare trafikflöde. Det bidrar till mindre buller, färre riskfaktorer och mindre förorening.
För att ytterligare öka möjligheten till en bilfri storstad behöver man utveckla möjligheterna till att transportera varor med alternativa fordon som inte förstör miljön. Man kan även utveckla och utöka den spårbundna trafiken.
En eldriven handtruck är ett miljövänligt transportmedel som kan användas till att frakta varor och gods mellan kortare sträckor.
Tåg och spårvagn är ytterligare exempel på miljövänliga transportmedel.
En eldriven handtruck är ett miljövänligt transportmedel som kan användas till att frakta varor och gods mellan kortare sträckor.
Tåg och spårvagn är ytterligare exempel på miljövänliga transportmedel.
Ivan Carapic. Örjanskolan.
Vore roligt om du skulle utveckla dina tankar om sociala mötesplatser i staden, hur skulle dom se ut?
SvaraRaderaÄr det inte bättre att satsa på att få fler vanliga bilar och lastbilar kör på el istället för den där lilla trucken. Och om det är lokala miljöproblem man vill få bukt med ska man väl snarare bredda vägarna och höja hastigheten? Tänk er en lastbil som ska från ena sidan stan till den andra och som i drygt en timma ligger och slirar på kopplingen i köer som snirklar sig fram i 30km/h. Det blir mycket lokala utsläpp.
SvaraRadera/Edvin