Fråga

onsdag 26 september 2012

Sjukhusarkitektur




Vad sjukhusets arkitektur har för inverkan på människor



Ett sjukhus, det som jag tänker på när någon nämner sjukhus är ett stort fyrkantigt hus, med vita kala väggar inomhus. Jag vet att många har sjukhusskräck, och jag undrar om det inte kan ha att göra med arkitekturen till viss del. Visst ska ett sjukhus vara praktiskt men det måste också inge trygghet och lugn. Frågan är om många känner det i alla de vanliga sjukhusen där det ofta är väldigt stelt i arkitekturen och inredningen.
Vidarkliniken har vi som är ett ganska speciellt sjukhus, där arkitekturen verkligen är genomtänkt som en del i den läkande processen. Där har man verkligen tänkt efter hur man ska bygga, att man ska ha harmoniska färger på väggarna och att fönstren ska sitta lågt i alla rummen så patienterna kan se ut om dom är sängliggandes. Bara en sån sak, jag tror det finns mycket som andra sjukhus skulle kunna hämta från Vidarkliniken.
Hur kom man då på att bygga ett sjukhus som Vidarkliniken? Jo, arkitekten Erik Asmussen som skulle bygga sjukhuset tog med sig ett tiotal personer, som alla hade någon slags anknytning till vården, till Schweiz och Tyskland för att besöka andra sjukhus med liknande mål. Och av inspirationen från resan så byggdes sedan Vidarkliniken.
Eftersom många människor som besöker sjukhus är stressade och sjuka så tror jag det är extra viktigt att arkitekturen är harmonisk och inte så hård och stel. Man behöver känna att det är levande och inte dött i korridorerna, hur ska man annars kunna bli frisk?
Arkitekturen utanför sjukhuset är också väldigt viktig. Om man är en längre tid på ett sjukhus är det inte roligt om man kollar ut och det bara är betonghus och asfalts vägar. Nej då måste man se grönska, liv och vackra saker! Många sjukhus är också byggda för så otroligt många människor, vilket gör det extra svårt att få till den harmoniska stämningen. På Vidarkliniken har man en hel trädgård som är till för patienterna. Där har man också verkligen tänkt på arkitekturen, att det ska finnas bänkar att vila på, sol, skugga, ställen där det är vindstilla osv, allt för patientens bästa. Jag tror man kan hämta mycket inspiration från Vidarklinikens arkitektur om man ska bygga ett nytt sjukhus!


Vad kan man göra åt detta då?

Man kanske inte ska bygga om helt och hållet men jag tror att bara såna små saker i inredningen som växter, tavlor, lugna färger på väggarna, kanske lite harmonisk musik i väntrummen skulle göra att människorna får ett trevligare besök!




Av Sandra Poppe 7/9 2012

källor:
och mig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar