Fråga

tisdag 19 februari 2013

Min idylliska själförsörjande by.




Inledning:

En självförsörjande by som är byggd inte alltför tät, estetisk arkitektur som gör en god miljö för alla och mycket natur. Solceller och vindkraft och vattenkraft, ekologiskt jordbruk,
ett öppet kulturcentrum. 

Det optimala politiska systemet

Det känns som att lika mycket som en alternativ arkitektur så blir det också en idé till hur ett mindre samhälle skulle kunna fungera. Efter som att jag själv är uppvuxen i en ”småstad” med god koppling till natur och jordbruk och också inspirerad av den antroposofiska verksamheten i området
så har jag fått en bild av hur jag skulle vilja leva med andra människor. Min egna syn är att jag tror på ett samhälle som bygger på samarbete och demokrati men ändå ganska liberal och individualistisk. Jag är ganska romantisk vad gäller natur och kultur och tycker att ett större fokus på ens omgivning på dessa plan ska satsas på.

Ekonomi

Vad gäller pengar så tycker jag att systemet håller inte för att så många hamnar illa ut i detta system och vissa får mer än andra och skillnader uppstår och påverkar människors liv. Människor är skuldsatta hela sina liv och är fast i en vardag som går ut på att få ekonomin att flyta på.
För mig är pengar ett påhittat värde för att få marknaden att gå runt och inte vad hela våra liv går ut på att följa och anpassa oss efter. Ju mindre beroende av pengar vi är ju friare är vi.
 I detta fall så har alla en uppgift och man räknar med att alla gör sin del för att få sin del.

Jordbruk och energiförsörjning.

Vi måste också anpassa oss mer efter miljön än vad vi anpassar miljön för oss själva.
Vi måste bygga ett samhälle som inte skadar vår omgivning och vara så ekologiska på alla möjliga sätt vi kan. Våran elförsörjning ska komma från el-,vind-, vatten-kraft och annan miljövänlig strömförsörjning. En storsatsning på lokalt jordbruk som ska drivas ekologiskt och en satsning på närproducerat av allt så man kan undkomma onödiga transporter. Jag vill nästan gå så långt att man anpassar transport vägar för häst och vagn. I utkanten av samhället så placerar vi bondgårdar som har boskap och jordbruk. Stora växthus skall också finnas också där man odlar i stora mängder. Allting drivs ekologiskt och går runt i ett bra återvinnigs system. 

Kulturlivet

Kulturlivet är något av det viktigaste och idéell kulturverksamhet borde prioriteras av alla runt 40% (typ). Med kulturlivet menar jag musik tillställningar, konstvenisage, workshops av alla slag, hantverk, dans, fest, sport och mycket mer. En satsning på det människor vill göra för att dom vill och inte för ett syfte av att tjäna pengar. Varje distrikt har ett kulturcenter som är som en samlingsplats och en plats där man kan utöva olika kulturaktiviterer och arrangera olika samankomster. Dessa center är byggnader i lite större skala. I dessa byggnader finns samlingssalar, en stor scen med möjlighet för konserter eller stora möten med en talesman/ordförande. Många verkstäder ska finnas runt om som man kan arbeta i och skapa sina redskap till jordbruk och annat som behövs.
Ett samlat och ihopkopplat centrum.

Arkitektur

En småstad med ca. 10000 invånare. Hela byns arkitektur är inspirerad av Erik Asmussens arkitektur (den antroposofiska arkitekturen), en färglad med harmoniska vinklar som gör ett positivt intryck på människan och flyter in i naturen runt om. Jag tänker mig små kvarter med hus som är placerade inte i symetrisk plasering som ett typiskt villa område snarare lite huller om buller beroende på hur omgivningen där ser ut för att spara på det naturliga i omgivningen. Att värna om kontakten med naturen och landskapet man bor i tror jag skulle göra en positiv inverkan på invånarna. Så man placerar alltså husen eller radhusen så att allt hänger ihop men med en del mellanrum till naturen så små skogsdungar och dylikt finns.
Om det är öppet så kan man placera solceller på taken så mycket som det går eller så bygger man höga hus eller torn så man kan placera dom bra. På höga punkter kan man placera vindkraftverk och i vattendrag vattenkraftverk som alla är sammanhängande till hemmet.

Avlopp och vattenrening

Avlopp och vatten går igenom olika naturliga vattenreningsverk som är placerade i behövd storlek för olika distrikt.

En skiss på hur det skulle kunna se ut.


Slutord

Jag skulle personligen vilja leva i detta drömsamhälle där alla kan känna sig delaktiga och bidra till förmåga. Alla ska ha möjlighet att hålla på med vad dom vill och där också bidra till näringslivet.
 Det finns säkert en del brister men jag tror att om man skulle vara folk som har nästan samma värderingar och skulle brinna för att leva harmoniskt och oberoende av stat och pengar skulle man klara det.
Johan Hallén

1 kommentar:

  1. Jag känner igen dina tankar och idéer, du är inte ensam om att drömma om ett bättre fungerande samhälle som verkligen är SJÄL-FÖRSÖJANDE

    Tack för ditt bidrag

    Stefan

    SvaraRadera