Miljöaspekter
Den stora staden Chicago är en ny stad
där det mesta byggdes mellan 1880-1890-talet efter en brand. Stadens
utveckling var bland de främsta i världen, befolkningen växte
oerhört och arkitekterna utvecklade nya stilar och reste de första
skyskraporna där.
Skyskarapor utvecklades med industrin när nya byggtekniker
uppfanns. De första var baserade på väggarna men sedan kom
stålskelettet och då fick man genast mera frihet. Då fick man
också större möjligheter att forma utseendet som man ville.
Vad gör staden unik? Det kanske är
för att den byggdes helt ny efter branden? Men detta
hände även med andra städer som Boston och San Fransisco. Det blev
en tillväxt i alla fall, enormt snabb och svårslagen, men den
konkurerade med New York, som sedan gick om.
Det som Chicago hade till fördel var själva kärnan
i byggena. Engagerade arkitekter som ville skapa format rum. Dessa
fanns på Chicago School of Architecture som startades av arkitekten
Louis Sullivan i mitten på 1800-talet. Han menade att resurser till
byggen inte betyder något om man inte har en idé om vad man ska
bygga, det måste finas en vision att verkställa. Det blir nästan
religiöst kan man tycka.
Men en vision om
den nya tiden kan man märka i hög grad hos de stora byggnaderna,
ett uttryck för ett nytt sätt att leva på.
Det fanns en liten text
från Arkitekturmuseét som menade att arkitekturen och designen både
kan göras till massproduktion och unika objekt. Det kan göras i
stor skala för att locka många, men även dyrt och skräddarsytt
till ett speciellt syfte. Frågan är då vad som är miljövänligt
och hållbart i tiden.
De engagerade arkitekterna
i Chicago skapade mycket i specifika syften och de är byggnader som
fascinerar än. Och när det gäller specifika syften i arkitekturen
så finns det sådant som hållit starkt genom tusen år, Thympanon
och Pylon till exempel.
Idag generellt sett så
har vi en tillströmning till ständigt växande städer och
förorter. Vad beror det på? Vissa platser där städer ligger på
är kanske inte så inbjudande, eller rentav farliga, så som vid
områden där det ofta är naturkatastrofer. Andra städer ter sig
inbjudande där det händer saker och möjligheterna öppnar sig. Man
ska kunna uppleva mycket.
Vi vänjer oss vid det moderna samhället som
förstås innebär att vi bor i en stad där allt finns och där man
inte behöver göra så mycket själv förutom att dra sitt strå i
stacken.
Bygge vid vatten är ett
lyckat koncept. Det ger ett andrum och plats att sträcka blicken på,
även om staden bara kan växa inåt land. Men det kan vara bra för
infrastrukturen också. Chicago, som ligger vid Lake
Michigan, hade trots den gigantiska sjön inte någon vidare
kommunikation ut mot vattnet. Det var mest privata segelbåtar vid
små hamnar.
Skulle man jämföra denna
stad vid vattnet med Poznan, som ligger mitt i inlandets Polen, så
märker man genast att det känns lite mer instängt. Gamla stan är
som en stor sluten gård och luften i stan är ofta stilla även om
det är mycket livligt och även om en något stillsam flod rinner
lite vid sidan om.
När det gäller vackra
platser att bygga på så är Geirr Vettis lilla bergsby nära
Skjolden ett mycket fint exempel. Bortsett från att det ät väldigt
långt till tätbebyggelse så kan man inte bo mera fint. Husen gör
mycket, de är så anpassade i sin miljö med gräs på taket och
allt att de knappt går att se nerifrån Skjolden. Tänk om man kunde
föra in lite mera sådant i storstaden!
Det som tillslut är värt
att tänka på och som är viktigt för en stad är att den är
levande och kommunikativ. Den ska helst ha något unikt och ha vatten
på något sätt. Finns engagemanget och visionerna hos folk i staden
så kan den växa och utvecklas. Chicago hade alltså detta och
därför kunde man bygga en mångfald av olika höghus.
Av Betina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar